onsdag 22 november 2017

Omväxlande lärarliv på Medis

Höstterminen 2017 närmar sig sitt slut. Första terminen som jag är här på Medis på heltid. Ska jag sammanfatta med några övergripande adjektiv så kanske dessa: spännande, intensivt, varierande, fritt.
Under ett par tre år både i mitten av 80-talet och i början av 90-talet jobbade jag extra  vid arbetar- och medborgarinstitut i Österbotten. Jag fascinerades då och jag fascineras nu av hur otroligt trevliga diskussioner det blir i grupper där deltagarna representerar inte bara olika åldrar och yrkeserfarenheter utan också olika delar av Finland och Åland, för att inte tala om olika nationaliteter och språk utifrån stora världen! 
Jag har fått skapa min egen läsordning. Varje vecka ska de antal timmar finnas där som  jag undervisar och de timmar jag har mottagning vid Medis. Utöver dem jobbar jag  antingen på distans eller i mitt alldeles fantastiska arbetsrum vid Medis, bl.a. med planering av följande termins kurser i olika språk, har kontakt med nuvarande och blivande timlärare och går på fortbildning. Och jag ägnar mycket tid åt förberedelser av lektionerna. Det är inte alls ovanligt att jag går hem efter kl 22 på kvällarna eller att jag är här ibland på veckosluten.... Med länge sen utflugna barn går detta bra att göra. Because I love my work!
Jag har undervisat språk på högstadie- och gymnasienivå några år, på högskolenivå i tjugo år och nu då på Medis. Varje dag undervisar jag för närvarande två olika språk i två- eller tretimmars pass per grupp. För första gången på alla dessa år undervisar jag engelska för riktiga nybörjare – det är spännande. Eleverna lyssnar, härmar, läser och skriver och talar – och de är så duktiga. Stämningen är på topp! Sen har jag en grupp på mellannivå och en grupp på ännu högre nivå. Terminens engelskagrupper går på dagtid. Vi har inga prov att förbereda oss på i någon grupp, inga deadlines att hålla – men läxor har vi varje gång. Och grammatiska strukturer går vi igenom i lämplig mängd och takt. När något intressant dyker upp i en kursbok, kan jag skapa tid för det; visa en filmsnutt, gå igenom innehållet i  en musikal och sen lyssna på delar av den - in English - eller läsa extra texter om länder och kulturer och fenomen som vi är intresserade av – Irland och Australien har varit ”på tapeten” nu denna termin. På vårterminen bjuder jag ut engelskakurser också kvällstid.
I tyskagruppen har vi planer på att göra en resa tillsammans under nästa år. Just nu gör vi mest virtuella resor i boken och på nätet, samtidigt som vi pratar om  annat som är bra för Leib und Seele (kropp och själ). Många av oss ”arbetar tillsammans” tredje terminen nu, men vi har varje termin tagit emot nya deltagare, unga och äldre. Einfach Klasse! 
Finska för nybörjare har lockat 20 deltagare. Alla är i arbetslivet eller är studerande och är otroligt ivriga – det är jag också! Vi har en redig och bra bok och vi fortsätter i januari. Dessa elever kan på vårterminen gå också en annan kurs med ännu mer muntliga övningar – med kollegan Raili. Kyllä me ymmärrämme suomea! 
Till sist kan jag berätta om kursen i svenska som jag har dagtid. I gruppen finns det sex  olika modersmål och nästan ingen förstår de andras modersmål. Engelska och lite spanska kan de som kommer från Serbien respektive Makedonien. De som kommer från Lettland talar också ryska och lite engelska. De som kommer från Rumänien kan bara lite, lite italienska. Sen är de spansktalande från Kuba och Colombia och talar inget annat språk.  Sen har vi en nykomling, en tyskatalande som talar tyska. Där stod jag i början och kom nästan ingenstans med de språk jag kan. Men vi har lyckats! För en tid sen i kafeterian: kan ni förstå hur jag gladdes med eleverna i gruppen då de, trevande men dock, umgicks på det gemensamma språket svenska. Och nu förstår de mer och mer och talar och gör sig förstådda på svenska – det är häftigt. Utöver boken, språklabb och bildordböcker har vi  läst sagor på svenska och också sjungit. Imorgon börjar vi prata om de jultraditioner som finns här. Då får de berätta om sina. Jätteintressant!

Tack, alla elever och alla kolleger vid Medis, för denna termin! Inte slut än, men snart: Advent, Jul och Nyår. Vips, så är vi där. Med nya trevliga utmaningar.

Ulla-Maj Söderback

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar