onsdag 13 december 2017

Julen får mer fokus än presidentvalet 


Snart är det presidentval. Visste du det? Jag har läst några rubriker om ämnet i finlandssvenska tidningar. Jag måste erkänna att jag knappt vet vem som ställer upp. Och då anser jag mig vara någorlunda intresserad av politik. 

Snart är det jul. Det visste du helt säkert. Vet du vad årets julklapp är? Jag vet. Information om julen, julprogram, julmusik, julmat och mycket mer lyser upp vår omgivning. Och julen är fantastisk.  

Har du koll på de senaste nyheterna om Jerusalem? Har du koll på läget i Syrien eller Afghanistan? Har du läst inläggen i #metoo kampanjen? Om inte – läs om dessa ämnen. Vet du något om landskapsregeringens funderingar kring ÅHS IT? Vet du vem som vann X Factor UK? Hur är det med arbetsmarknaden på Åland, var rör det på sig? Hur är det med bostadsmarknaden i Stockholm?

Plötsligt sitter man där, mitt i en diskussion med kollegerna, kompisarna eller andra och inser att man har missat något. Som tur är får man en snabb beskrivning av vad det handlar om. Det gäller att vara upplyst om vad som händer i samhället. Men inte bara i det egna samhället utan gärna i alla närliggande samhällen. För det är viktigt att hålla koll. Men man behöver också veta vad som händer i stormakterna, och i områden med oroligheter. 

Plötsligt händer det. Jag stänger av flödet, väljer att inte vara uppdaterad med allt. Jag låter telefonen ligga, reklambladen tittar jag inte på. Jag tar upp en bok skriven för flera år sedan eller ser på en film som producerades för hela fyra år sedan. Det finns en viss trygghet i att göra om samma saker igen. Traditioner är kanske det som behövs. Jag har koll på julbaket, utan att behöva läsa om det i nyhetsflödet. Just nu kan julen få mer fokus än presidentvalet. Valet tar jag itu med i januari.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar