måndag 25 april 2016

Sista kapitlet

Nu är det dags att skriva det sista kapitlet som textillärare på Medis. Nästa gång jag fyller år, alldeles i början av januari kommer jag in i pensionsåldern. Då fyller jag 65 år. Redan den 1 augusti blir jag pensionär. Min efterträdare måste få börja från tomt bord och helst tomma vävstolar också.
13 år har det blivit här, fyllda av kreativt arbete, lite sång och mycket skratt. 
Nu i vår blir det 40 år sedan jag utexaminerades från Åbo hemslöjdslärarinstitut och lika länge har jag haft förmånen att få jobba inom fria bildningen, de 31 senaste åren som huvudlärare i textil inom Arbis och Medis.
Vävningen har alltid varit mitt huvudämne och mycket har jag lärt mig under åren, speciellt mycket här på Åland, ännu kan jag inte säga att jag är fullärd.
Jag flyttar nu tillbaka till Pargas, min hemort. Mitt hus som kom för 11 år sedan, mina barnbarn och min åldersstigna mor väntar på mig.
Jag tänker på alla härliga, hjälpsamma och inspirerande människor, kollegor och chefen samt alla er som jag har träffat i veckorna, saknaden kommer att bli stor.
Jag när ännu ett litet hopp om att få komma tillbaka för att gästspela någon gång, kanske leda en kortkurs av något slag.
Innan jag flyttar från denna trevliga ö hoppas jag att vi ses på Medis vårutställning i Tekniska verkens aula 10-18.5.
Tack alla Medisvänner för allt, god fortsättning och en skön sommar önskar jag er!


Barbro Laurén

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar