måndag 2 februari 2015

På rätt plats

Det sägs att då man iakttar en femåring så kan man förutse vilket yrke barnet väljer som vuxen och även vilka intressen som följer med under livets gång.

Jag vet inte om det ligger någon forskning till grund för dessa påståenden. Tänker nu tillbaka till 1950-talet då jag var fem år och satt vid köksbordet i Aladdinlampans sken. Det var bokstäver och siffror som gällde. Läsningen klarade jag och det intressanta blev att få ihop en egen liten saga som illustrerades med enkla teckningar. Litet addition var spännande att testa. Om jag inte satt vid köksbordet så hoppade jag runt i takt på köksgolvet till tonerna av musik som strömmade ut ur transistorradion och jag sjöng med och lärde mig olika sångtexter utantill. Min låtsaskompis Barbro fanns alltid med.

Hur blev det sedan? Jag sitter kvar vid bordet, inte köksbordet utan skrivbordet, i lysrörets sken. Varje dag hanterar jag bokstäver och siffror både manuellt och på datorn här på Medis kansli. På fritiden deltar jag i olika Medis-kurser som tilltalar mig, denna termin är det sång- och danskurser. Mina kolleger är mina kompisar och här finns även en verklig Barbro.

Spana in en femåring i din närhet och du kan kanske förutse barnets yrkesval och fritidsintressen i framtiden.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar