onsdag 2 mars 2016

Mars

Sol och vårlöfte gör att man blir på ovanligt gott humör såhär års!
Mitt i vårterminen är det mycket roligt på gång, men det gäller – märker man – att ta vara på det roliga och lite hänga i nuet. Det är lätt att bara köra på och så befinner man sig plötsligt i solstolen utan att ha hängt med alls.
Nån sa till mig - en helt vanlig tisdag – att ”Men du har väl världens bästa jobb i alla fall!” Det kom spontant från en person som är ny i huset och lägger märke till sånt. Hur skönt är det inte att med ett brett leende bara sjunka in i den sanningen och nicka?

Just när läsåret kommit igång var det dags för ny omgång av afrikansk danskurs. Höstens kurs förgylldes ju av Georges Agbazahou och Alexander Sundman Henriques som gav oss livemusik på Djembe. Det är det bästa som finns, att dansa till deras trummor är att bäras i försynens hand.

De for till Afrika. Jaha. Det såg ut att bli inspelad musik då till våren. Det var då det hände. En kollega tipsade om en pigg ersättare. Det händer, ska jag säga, minsann inte varje dag. Så stämde vi träff jag och den nye trummaren – Dexter Mäkelä upplärd av självaste Georges – inledde samarbete och gemensamt skapande av den kommande kursen. Och en sån trummare och musiker sen! Så anslöt ännu en trummare Evelina Lindahl som också är en härlig musiker. Det är en gåva och en ynnest att få dansa när ni spelar! Ni kan inte fatta vad det gungar! Folk vänder sig om utanför på gatan och undrar vem det är som har så kul i Medishuset.

Det måste också sägas att de som kommer till Medis för att dansa afrikansk dans är ena riktiga godingar - ljuvliga människor! Det är lätt att vara lärare då!

Vår brukar också innebära språkpraktik för våra sfi studenter. Om det finns någon i gruppen som är intresserad av mitt arbetsområde brukar jag försöka få en praktikant. Det är roligt och givande för mig personligen och det är också roligt att dela med sig av sin jobbvardag. Den här gången har jag äran att hälsa Sunday Okodugha som ursprungligen kommer från Nigeria, välkommen på en treveckors praktik. Det blir spännande och det brukar bli många tillfällen att prata svenska eftersom våra deltagare, som sagt, är ena riktiga godingar och dessutom nyfikna på omvärlden!
Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar