fredag 6 oktober 2017

Träffas på Medis


I veckotidningarnas frågespalter finns ofta frågor om hur ensamheten kan brytas. I svaren från psykologer ges förslag att delta i olika kurser. På en kurs hittar man likasinnade och ibland kan en seriös och livslång vänskap uppstå.
Jag frågade runt i min närmaste krets och flera personer har hittat fina vänner på kurser här på Medis. De nya vännerna är personer som de inte annars skulle ha blivit bekanta med.

Den här delen av kursverksamheten är av stor betydelse. Den sociala biten och mötet med nya människor eller tidigare bekanta tillför en känsla av gemenskap. Man förenas i ett fritidsintresse.


Det som dessutom kan hända är att man kan möta sin livspartner här. I det anrika hotellet vi jobbar i har väggarna mycket att berätta. Även efter att restaurangen och hotellet fick nya verksamheter i lokalerna, så har det skett mycket här och huset är fyllt med liv och rörelse året runt.
Vad jag känner till så har det hänt att kärlek mellan lärare och kursdeltagare uppstått och små Medis-barn har kommit till världen.
Själv har jag hittat en ny kompis via en Medis-kurs. På kärlekens område har inget mera hänt än att jag har fått en blinkning från en vikarierande lärare.
Det bästa med det här jobbet är för mig de trevliga kollegerna och alla möten med kursdeltagare i trappan och korridorerna.

Majvor Söderberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar