tisdag 7 april 2015

Spänning på jobbet

Nyligen mötte jag en gammal skolkamrat i en galleria. Han är jordbrukare av födsel och ohejdad vana.
Vi kände igen varandra trots att många år har gått sedan vi nötte skolbänkar i en byskola på den åländska landsbygden.
Han frågade vad jag har för yrke och jag berättade att jag jobbar med administration.
Hans direkta åsikt var att det måste vara det mest monotona och intetsägande arbete man kan ha.
Jag svarade att så upplever jag det inte alls.
Förutom blandningen av olika uppgifter som fakturering, statistik och löneunderlag så är kontakten med kolleger och kursdeltagare det som gör arbetsdagarna allt annat än långtråkiga.
Kursdeltagare ringer ofta om olika ärenden som berör de kursavgifter de har fått hemsända.
Det kan vara allt från att en häst blivit sjuk, då kunde hästägaren förstås inte delta i kursen, till att den äkta makan anmält sin ovetande make till matlagningskurs och han vägrade delta. Jag godkände förklaringarna och avskrev dessa båda kursavgifter.

Varje morgon kopplar jag upp mig mot banken och får in en lista över inkommande betalningar.
Om det skulle finnas med en inbetalning för en faktura som har förfallit och flera påminnelser har skickats ut, då blir det att fira med en mugg kaffe. Är det två sådana inbetalningar så blir det två muggar kaffe.
Dock har jag inte blivit koffeinförgiftad under åren här.

Jordbrukaren log och började ändra sin allmänna uppfattning om kontorsjobb.
Jag frågade honom vad som var spännande i hans vardag och han rynkade pannan och funderade.
Svaret var att det är att gå in i ladugården varje morgon och se om alla kor och kalvar lever och om det är eller har varit strömavbrott. Det allra mest spännande är ändå att få vara med när en nyfödd kalv kommer till världen.
Det sistnämnda slår helt klart mina moment av spänning i tillvaron på arbetsplatsen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar