fredag 3 april 2015

Svenska i arbete

Här i Medisbloggen vill jag gärna låta dig träffa olika personer som jobbar med svenska – lärare och kursdeltagare från olika typer av kurser i svenska för inflyttade. Vi har många kurser, både på heltid och deltid, dag och kväll, och för olika målgrupper. Många inflyttade från världens alla hörn finns i huset alla dagar.

Denna gång intervjuade jag två deltagare i kursen Svenska i arbete. Den här kursen är Ålands landskapsregerings satsning på kurser i svenska för personer som jobbar.  Arbetsgivare kan ge sina anställda möjlighet att lära sig mer svenska, delvis på arbetstid. Ett vanligt kursformat är 18 dubbellektioner per kurs.

Steve Beeks och Pille Raadik jobbar båda inom fotbollen. De studerar svenska tillsammans två gånger i veckan. I gruppen ingår också en tredje deltagare, som dock inte hade möjlighet att vara med den här dagen. Jag frågade Steve och Pille om de ville ställa upp på en intervju för Medisbloggen. Hela intervjun gick förstås på svenska!



Vi börjar med att ni får presentera er själva!
Steve: Jag heter Steve Beeks. Jag kommer från England och nu bor jag i Mariehamn med min fru och min son Harry. Jag jobbar som fotbollstränare för juniorer i IFK Mariehamn.
Pille: Jag heter Pille Raadik och kommer från Estland. Jag har bott på Åland i 5 år. Jag spelar fotboll i Åland United.

Varför vill ni lära er mer svenska?
Steve: Jag bor på Åland och svenska är språket här. Jag har kompisar och arbetskamrater som talar svenska. Man behöver kunna språket för att ha ett bra liv där man bor. Och så säger min fru att jag måste lära mig svenska!
Pille: Det är bra att kunna många språk. Jag tycker inte att det är OK att bo länge på en plats och inte tala språket. Ibland behöver jag svenska i jobbet, till exempel när jag tränar småflickor som inte kan tala engelska.
Steve: Ibland har vi möten på svenska på jobbet. Men mest talar jag nog engelska i arbetet. Min svenska räcker inte till ännu, det blir ofta ganska komplicerade förklaringar när man är fotbollstränare.

Vad har du lärt dig på kursen?
Steve: Jag hoppas jag har lärt mig ett bättre uttal och mer grammatik. Jag kan förstå ganska mycket när andra talar med mig på svenska. Och jag har själv börjat tala mer.
Pille: Jag har lärt mig mycket! Jag förstår ganska mycket svenska nu, och har lärt mig mer om uttal och grammatik. Jag har också börjat tala mer svenska på grund av kursen. Det här kurskonceptet fungerar bra och jag är glad att jag har fått den här chansen.

Ann Westerlund

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar