onsdag 25 november 2015

Sim. Salabim!

I morse avslutades min simkurs, 11:e terminen som jag haft förmånen att lära ut ett effektivare sätt att simma. De tio föregående har alla haft samma upplägg, mer eller mindre, men jag har de senaste gångerna inte varit helt till freds med resultatet. Så när det nu bytte 10-tal bytte jag också strategi och det blev bättre. Mycket bättre till och med, och ingen har riktigt "fastnat" så som hänt på de tidigare kurserna.
Vad är då skillnaden, jo den nya strategin innebär att man simmar mer sammansatt redan från första början och koncentrerar sig på att göra rätt 4-5 armtag i gången och att nöta in det rätta. Tidigare har fokus legat på att bemästra detaljerna för att sen, som genom ett trollslag, klara av den sammansatta simningen. Trollslaget har ofta uteblivit, tyvärr.
Den nya strategin gav ett betydligt bättre resultat, i stort sett alla deltagarna simmade hyfsat redan för ett par veckor sen, vilket är tidigare och fler deltagare än på tidigare kurser. Smärre justeringar behövs alltid i ett kursupplägg och med tanke på att jag från och med nästa termin får 20% mer tid på mig (kursen utökas från 10 till 12 tillfällen) så kan det bli riktigt intressant.
Dessutom har Marie lovat att planera in en simkurs för Öppet Vatten i augusti. Det blir kul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar