torsdag 24 september 2015

Höstens tema: café och restaurangmiljöer

Höstens tema: café och restaurangmiljöer

Efter en lång sommarpaus från kursdeltagarna ser jag alltid mycket fram emot kursstart igen. Jag har haft gott om tid att förbereda mina kurser och jag är fylld av idéer som jag vill pröva att genomföra med mina elever. Jag är också en människa som trivs bäst på jobbet när jag har folk runtomkring mig och inte behöver sitta ensam på mitt rum.
Jag inleder nu mitt femte år som bildlärare på Medis - ett arbete som jag är mycket tacksam för att jag har  - ett arbete som ger mig glädje och energi och möjligheten att träffa så många fina intressanta människor som kommer till mina kurser och som delar konstintresset med mig.

Under mina år på Medis har jag alltid jobbat efter olika teman på mina kurser och i år kommer temat på akvarell, akryl och oljemålningskurserna att vara Café- och restaurangmiljöer. Dessa miljöer har varit ett intressant tema i alla tider och många konstnärer har undersökt och återgett sin syn på saken.

Tillsammans med kursdeltagarna har vi nu i början av terminen besökt några fantastiskt vackra ställen för att fotografera och samla inspiration för mörka höst- och vinterkvällar.
Ett av dem är  Café Stickstugan på Järsö i Lemland samt Björnhuvud Bed and Breakfast i Hammarland. Båda ställen är en upplevelse i sig med konstnärliga smakfullt inredda miljöer som jag hoppas skall inspirera mina elever.

I min nästa bloggtext skall jag ge lite smakprov på kursdeltagarnas konstverk från dessa miljöer. Tills dess får ni nöja er med en liten akvarell som jag målade från Stickstugan inspirerad av det underbara växthuset fyllt med olika sorters pelargoner och textilier i läckra färger.

Lin Simons

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar