fredag 5 december 2014

Rekord

I oktober gick jag en kurs i nunotovning med Inger Nygård. På kursen gjorde jag flera nya bekantskaper. En av dem var Erica Grunér. Hon tovade ett stort blått tygstycke med silkestyg på den ena sidan och ull på den andra. Det här ska bli en dubbelsidig jacka, jag syr den själv, sa hon. Fyra dagar senare fick jag ett glatt mejl, jackan är klar! Det gjorde du rekordsnabbt, vilken prestation svarade jag.

Erica i sin nya nunotovade jacka.

Helena Häggblom-Jacobsson har vävt en Ålands-rya, den är nu klar efter att hon har knutit 12.240 nockor. Rekordmånga, skulle jag säga.

Ålandsryan, här ännu i vävstolen.

Själv har jag broderat två tygstycken 10 x 10 cm i svartstick. Alla stygn är 2 mm långa och räknar jag samman stygnen på fram- och baksidan får jag ihop 10.400 stygn. Det är nog rekord för mig på ett så litet broderi. Några stygn till och jag har fogat ihop broderiet till en biscornu-nåldyna.

Broderi - svartstick

Inom vävningen talar vi ofta om täthet, alltså hur många trådar en väv har per cm. Det gäller både i inslagsriktningen och i ränningsriktningen. Just nu väver Ann-Louise Gripenberg ett gubbatäcke, mönstret heter Kust. Då skytteln gått genom väven 70 gånger har väven vuxit 1 cm, 70 inslag / cm = rekord.

Gubbatäcke; Kust

En vanlig matta kan ha 2, 2,5 eller 3 trådar per cm i ränningsriktningen. Den tätaste väven jag har varit med om under mitt yrkesliv hade 36 sytrådsfina trådar på 1 cm, dessutom var det en matta. Rekordet togs av tre kvinnor, Gun Gottberg, Inger Kuitunen och Ragnhild Sund för några år sedan. Guns matta skall snart tas fram igen, det händer varje år till jul.

Guns julmatta har 2888 ränningstrådar.

Har vi gjort rekord i förspilld kvinnokraft eller stämmer det gamla ordspråket eller talesättet som Maja Mäntylä visade mig häromdagen? 
Ett hantverksföremål är inte bara form och funktion. Det är först och främst mänsklig tid som sparats undan den tomhet vårt liv rinner ut i. Inför sitt verk kan människan säga:
" Detta är min tid, detta är jag. På annat sätt finns jag inte till för mig själv."

GOD JUL !


Barbro Laurén

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar