söndag 28 december 2014

Uttryck dig!

Uttryck dig!

Det är roligt att uttrycka sig genom att skapa bilder! Det gäller att försöka hitta sin stil genom att skapa och åter skapa, pröva sig fram med olika material, utforska färgkombinationer och formspråk och framförallt studera andra konstnärers arbeten. Viktigt är också att inte fastna i samma stil utan att våga kasta sig ut i det okända och ta till sig nya uttryckssätt och tekniker, för det är då som vi utvecklas som mest. Vi vet alla att när vi känner att vi behärskar något ganska bra så behöver vi nya utmaningar att gå vidare med.

I våras gick jag en nätkurs i illustrationsteknik vid Folkuniversitetet i Sverige. Kursen varade i ca åtta veckor och innehöll sex olika uppgifter som kursdeltagarna skulle lägga upp på nätet och sedan kommentera varandra för att göra förbättringar och slutligen lämna in till läraren. Illustrationsteknik är för mig ett nytt outforskat område som jag egentligen inte alls har sysslat med tidigare. Kursen var välplanerad, rolig och utmanande och jag kände verkligen att jag utvecklades och vill lära mig mera.

Kort om illlustration:
Illustration handlar om att förmedla ett visst budskap genom en bild.
Illustrationer skall göra det lättare för oss att förstå vad det handlar om och är ofta tätt sammankopplad med en text. Det är viktigt att bilden förmedlar en viss stämning eller känsla beroende på vad uppdragsgivaren vill ha.
Illustrationer ser vi dagligen t.ex. i dagstidningar, reklamblad, böcker och andra trycksaker.

I kursen uppmanades vi att testa olika tekniker: teckning, målning, blandtekniker, collagetekniker, filmer, fotografier, miniatyrvärldar osv. Läraren inspirerade oss genom att ge visa många olika bildexempel och gav oss sedan fria händer att visualisera uppgifterna.

I mitt fall är jag väldigt förtjust i akvarellen som uttrycksform kombinerat med t.ex flytande tusch. Jag har också testat olika collagetekniker genom att klippa eller riva ut intressanta färger från olika tidningar. Att måla med akrylfärg kombinerat med collage är också spännande.  För att skapa riktigt proffsiga bilder behandlar illustratören  i slutskedet ofta sina bilder i ett bildbehandlingsprogram i datorn. Då kan man fixa till färgerna och retuschera eventuella skavanker samt lägga in texter på ett snyggt sätt.

Här kommer några smakprov från mina illustrationer.


Illustrationer till ordet tårta

Illustration till dans- och teaterfestival I Holland

CD-fodral

Tapet "Amazonas"

Pärm för julkalender som illustration till "Liftarens guide till galaxen" av Douglas Adams



Vinetiketter



                                                               Lin Simons

1 kommentar:

  1. Oj va skoj och inspirerande att få se dina lösningar på uppdragen. *sa hon som önskar sig del två i Medis-Illustration :)

    SvaraRadera