måndag 26 januari 2015

Fishlike Swimming

I förra veckan startade jag min 10:e omgång av kursen Fishlike Swimming, och totalt har jag nu haft 84 elever. I och för sig är det några som gått både två och flera omgångar, men dock.
Det började ganska trögt, första terminen, våren 2010, var två intresserade följande höst var det tre. Våren 2011 fick jag dock starttillstånd trots att det bara var fem intresserade, fast i och med kursen startade kom ytterligare en med. Andra gången kom den sjunde deltagaren med, tack vare att sambon varit så entusiastisk efter första tillfället :)
2009 Började det hela (som så ofta) i en viss uppgivenhet över att saker och ting i simträningen jag hade på fritiden inte fungerade så bra som jag ville. Lite planlös surfning tog mig till Total Immersions webbplats, där jag hittade mycket som var tilltalande och många av de problemen som nämndes där kände jag tydligt igen mig i. Så jag beställde boken och övade på egen hand och fann det hela väldigt tilltalande. Så tilltalande att jag omedelbart i samband med säsongsupptakten för simmarna introducerade konceptet och la traditionell träning bakom mig. Jag har ibland frestats att "bara vräka på" med fart och meter, men varje gång har jag tänkt ett varv till och insett att det bara leder till att de senaste framstegen på tekniksidan går till spillo. Kroppen vet ju inte vad som är rätt och fel, utan lär sig genom att öva. Om man hela tiden övar rätt rörelse kan man till slut inte göra fel!
Boken jag läste och förfördes av har idag drygt 15 år på nacken och författaren har under lika många år utvecklat och förfinat teknikerna som beskrivs i boken och på fredag publiceras den nya boken.
Men jag har redan ett ex! Alla som gillat TI på Facebook fick i slutet på förra veckan ett erbjudande om att få ett förhandsexemplar av e-boken. Det är tillika min första e-bok jag läst, jag har inte hunnit igenom den än utan är bara på kapitel 2, hittills är det mycket som är lika tilltalande som det var för drygt fem år sen när jag läste boken för första gången (det har blivit ett par gånger till under åren). Mycket av det i boken kommer att komma mina kursdeltagare tillgodo för jag tror stenhårt på konceptet.
En av de saker som jag ständigt påpekar är att man ska "öva", ordet "träna"involverar för de flesta ett visst mått av utmattning och det är jag inte intresserad av. För mig är det viktigare att göra rätt och att öva in en viss rörelse, ökad simork och bättre kondition får man på köpet. Att simma tekniskt sett bättre borde vara målet för varje gång man åker till simhallen. Det gör också att man inte alls är utmattad i kroppen efter en timmes simning utan känner sig fräsch, det är en underbar känsla men tyvärr händer det alltför sällan för mig. En annan viktig detalj är att man i förväg har bestämt sig för vad man har för avsikt att öva på, det gör att man håller sig mer fokuserad än om man har ett traditionellt pass som man ska ta sig igenom och vara så trött som möjligt efter.

Happy laps, för att citera författaren ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar