fredag 14 november 2014

Deadline

En del av utsikten från mitt fönster på arbetet...
"Tid är det enda vi har" skriver Bodil Jönsson i sin bok 10 tankar om tid och härom veckan fick jag delge en del av de insikterna till en av mina elever som menade att han hade ont om tid.
- Du är unik, sa jag, de flesta människor har 24 timmar per dygn. Sen vad man väljer att göra med dem är en annan sak.
Man kan välja att i timtal försöka lösa problem som uppstått i till exempel Excel när programmet inte gör som man vill, eller kan man skicka problemet vidare till någon som faktiskt vet hur man gör. Om man har tid med det, ganska ofta hinner man inte skicka problemet på remiss för det skulle egentligen vara klart redan.
Nu vid den här tiden på året har vi här på Medis tillsammans med våra duktiga kontaktpersoner ute i kommunerna bråda dagar med att först utforma en timplan för våren, och sen producera texter till katalogen som kommer i början av det nya året. Deadliner står som spön i backen och av någon anledning hålls de alltför sällan. Varför? Det finns en orsak till att man säger att saker ska vara gjorda till en viss dag/tid och vad hindrar att man gör det för tidigt? Blir det sämre gjort för att man tänker igenom saker och ting två veckor på förhand?
Jag tror inte det!
Ganska ofta tycker jag att vi är för mesiga när det gäller deadliner, vi accepterar att det kommer lite sent och vi nästan räknar med det och det blir inga repressalier för att man missar en deadline. På det viset är ordet ganska missvisande, ordet i sig säger att om linjen passerats är man död, dvs då är det för sent. För allt.
Tänk om man konsekvent hade sagt, "Nej, du är för sen, det blir inget" hade inte alla så småningom lärt sig? Vad hade man förlorat på vägen?
Det slutar allt som oftast med att man anpassar angiven deadline till förväntade förseningar. ungefär som när vi i en förening jag verkade skrev på lapparna vi delade ut "Samling för avfärd 8:30" till Lars delade vi ut en lapp som det stor "Samling för avfärd 8:00".
Det gick bra ett tag, men sen frågade någon "När var det samling på lördag, var det halv nio?" och tränaren obetänksamt svarade "Ja" varvid Lars tittade på lappen han just fått och sa "Varför står det 8 på min?"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar