måndag 3 november 2014

Grundkurs i teckning

Denna gång skall jag presentera en av höstens nya kurser som också är en helt ny kurs för mig: Grundkurs i teckning. Jag är glad att jag initierade denna kurs eftersom det verkar finnas många kursdeltagare som är intresserade av att vilja lära sig teckna.

Teckning är ju egentligen grunden till allt måleri, att skissa och visualisera sina idéer på ett enkelt papper för att sedan kanske i framtiden arbeta vidare utifrån skissen. Min strävan med kursen är ju förstås att ge kursdeltagarna känslan av att få lära sig ngt nytt vid varje kurstillfälle men en viktig aspekt är också att känna glädje av att teckna, att efter en krävande dag på jobbet få komma till Medis och verkligen kunna hänge sig åt tecknandet och glömma alla vardagsbekymmer. Att teckna och måla kan i bästa fall jämföras med meditation. För att lyckas med det är det viktigt att man drar ner på sina egna krav och känslan av att prestera. Naturligtvis inverkar läraren och gruppens sammansättning på detta men Ibland lyckas man bättre med sin bild och ibland sämre, det måste man acceptera.

Teckning innefattar många olika tekniker både med både svartvita och färgade material. Hittills har vi arbetat med blyerts, kol, torrpastell, svart tuschpenna och flytande bläck med stiftpenna. Speciellt flytande bläck med stiftpenna är spännande eftersom linjen går att variera från tunnaste tunn till tjocka plumpiga linjer. Dessutom kan man lösa upp tuschen med vatten och då blir det lite som att måla med akvarell.
Jag skall presentera några svartvita kursarbeten gjorda med tuschpenna. Uppgiften gällde att illustrera en fras från en rysk folksaga vid namn Eldfågeln. Eleverna gjorde två varianter av sin illustration varav en i svartvitt och en i färg.  Jag valde att visa den svartvita teckningen eftersom linjen och ytorna framträder på ett annat sätt än när man arbetar med färg då färgen lätt tar över hela bilden. Visst har jag duktiga kursdeltagare!









Lin Simons


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar