- Intervju med en sfi-lärare
Den som kommer till Medis märker genast att
här finns många personer från olika länder. Den här terminen studerar fyra
grupper svenska på heltid. Inte mindre än 31 olika länder är representerade
bland våra heltidsstuderande. Dessutom är
det många som går på olika kvällskurser och specialkurser.
Hur är det då att jobba som lärare för
inflyttade som lär sig svenska? Jag passade på att intervjua Marika Stengård.
Marika har jobbat som sfi-lärare i tre år. Sfi
betyder Svenska för inflyttade och används för de dagkurser som Medis ordnar på
uppdrag av Ålands landskapsregering. Marika är lärare för en grupp på A2-nivån,
lätt fortsättningsnivå. Kursen började i augusti och då hade gruppen läst
nybörjarsvenska i 10 veckor på våren. Nu kan de så mycket svenska att de kan
praktisera på en arbetsplats.
Marikas grupp är ganska jämn åldersmässigt.
Många av de studerande kommer från Baltikum. Fyra i gruppen kommer från länder
utanför Europa.
- Det är en jättefin grupp, tycker Marika.
Alla fungerar bra tillsammans och hjälper varandra. De har blivit goda vänner
under kurstiden.
- Man känner inte av någon konkurrens. Alla är
i samma situation och vill varandra väl. Några har universitetsutbildning, men
de flesta har praktiska utbildningar från sina hemländer.
- Ibland uppstår kulturkrockar, men för det
mesta känner jag att vi alla uppskattar varandras olikheter!
Sfi-utbildningarna är på heltid och det
ställer krav på både läraren och de studerande.
- Det blir väldigt intensivt att umgås 35
timmar i veckan, säger Marika. Och man kommer väldigt nära varandra, oavsett om
man vill eller inte.
- Om man ger till eleverna får man mycket
tillbaka, säger Marika. De vill lära sig svenska och tycker att det är roligt. För
mig är det fantastiskt att de här personerna har valt att börja ett nytt liv
här på Åland! Jag lär mig själv väldigt mycket av att lära känna personer från
andra länder.
Att ha samma grupp alla dagar ställer stora
krav på variation.
- Vi följer en kursbok där det finns ganska mycket
material. Vi har olika aktiviteter, både teoretiska och praktiska. Vi övar
mycket muntligt, bland annat kompletterar vi boken med spel och bilder.
Den här veckan är Marikas grupp på
språkpraktik på en arbetsplats. Praktikperioden är tre veckor. Under tiden
jobbar Marika med andra uppgifter, framför allt stödundervisning i andra
klasser.
- De flesta i min grupp är jättenöjda med
praktiken och tycker att de lär sig mycket. Under praktiken skriver de
studerande praktikdagbok på nätet, också det är ett led i språkträningen.
- Det är viktigt att praktikplatserna kan ägna
tid åt praktikanterna så att de får prata mycket svenska, säger Marika.
Marika och de andra sfi-lärarna tycker om sitt
jobb.
- Man känner att man gör något viktigt, säger
Marika. Vi hjälper nya ålänningar en bit på vägen att uppfylla sina drömmar här
på Åland. Arbetet känns betydelsefullt.
Ann Westerlund
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar