lördag 18 oktober 2014

Det är stort att få vara lärare

Det är stort att vara lärare och få vara med och öppna dörrar och luckor till ny kunskap.

Fantastiskt att få se glittret i ögonen, leendet på läpparna och känna den nya energi som börjar vibrera när en kursdeltagare lär sig och kommer på knixen att ”så här ska det ju vara”.



Jag känner nyfikenhet, glädje och ödmjukhet varje höst när en ny termin startar och mina kursdeltagare kommer.

Nyfikenhet – Jag är nyfiken på det nya läsåret. Hur det kommer att bli och vad det för med sig. Och jag är förstås nyfiken på mina kursdeltagare, vilka de är och på deras kursförväntningar. Jag vill ju att de ska trivas, lära sig och ha roligt med musik. Och att varje deltagare under och efter kursen känner att det är värt den tid och de pengar de satsar för att gå på kurs.

Glädje – Jag är glad för att få träffa så många trevliga, spännande och intresserade personer som precis som jag gillar musik. Jag är glad för att jag får ha ett så kreativt jobb där ingen dag är den andra lik. Att jag undervisar i ett ämne där det finns så många möjligheter, så mycket rolig ny kunskap och massor av glädje.

Ödmjukhet – känner jag för alla livsöden jag möter och som helt klart påverkar oss människor när vi ska lära oss saker. Livsöden som både kan hjälpa och stjälpa mitt i den pedagogiska processen. Då är flexibilitet och kreativitet bra hjälpmedel. Och kanske också några års erfarenhet som Medislärare i musik hjälper.

Antal Medisår för min del är just nu 34. Det tycker jag säjer det mesta om att det är väldigt roligt att jobba på Medis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar