fredag 10 oktober 2014

Lära sig

För att komma igång börjar jag med en fin ”svettfie” från Mariebad där jag ofta håller till på dagarna, där kör vi vattengympa i 34 gradig värme. Det driver lite svett!
Jag heter Marie Johansson och är utbildad till pedagog med inriktning på vuxnas lärande. Med hjälp av tillvalskurser och friskvårdstema på utbildningen har jag krånglat mig fram till att bli en fysiskt undervisande kommunal gympainstruktör. Sedan 2009 har jag funnits på den här tjänsten och om jag känner efter hur det känns just nu lär det bli några år till. Jag har just lärt mig jonglera med tre bollar, vilket jag inte alls kunde förut.
Vuxnas lärande bygger till största delen på jämförelser och referenser till befintligt kunnande. Det verkar vara något som innebär att man lätt glömmer bort hur det är att inte kunna. Kan du minnas hur det är att inte kunna cykla eller simma? Jag känner att jag behöver fundera över det och verkligen begrunda detta faktum för att vara bra! Den största tillfredsställelsen i mitt jobb som lärare i hälsa och friskvård för vuxna, är att se någon lära sig något de faktiskt inte alls kunde förut. Jag är ju en notorisk pratkvarn när jag kommer igång på lektionerna och slänger fina referenser till kända fakta omkring mig, ibland ovetandes om det alls gör någon nytta.
Men så rätt vad det är ser jag ett sånt där ljuvligt totalt förklarat uttryck i ett ansikte! Ett sånt som kräver en hel rad med utropstecken. Sen går det av sig själv, leendet kommer och rörelserna blir effektiva, dynamiska och mjuka! Då är det en riktigt bra dag på jobbet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar